Kambodja update

Hej!
Vi har nu tagit oss till Laos och befinner oss i en liten stad utanfor Vientiene; VangViet. Innan dess spenderade vi tva dagar i Pakse. Jag tankte bara uppdatera er med lite bilder over kambodja sa att ni har koll pa oss, nu nar vi forflyttat oss vidare. Vi besokte Angkor Wat i Siem Reap vilket var fantastiskt! Shoppade en del pa marknader och Nathalie och Fanny fick fotterna uppatna av fiskar. Jag och Karin slappade i vita mjuka soffor med den basta sorbeglasen under tiden. Efter att vi varit pa landsbygden sa vi adjo till var mysiga gata och alla trevliga manniskor vi hittat dar och begav oss till Siem Reap for att sedan aka vidare till Laos. Bussresan fran Kambodja till Laos lar vi aldrig nagonsin glomma, sa mycket kan vi val saga. Varst hittills enligt vissa, en upplevelse och ett aventyr enligt andra. Resan inkluderade i alla fall 5 bussbyten, ingen information, ofrivillig overnattning, gyttja, myror, spyor och konstant badande i svett. Men det var trevligt. Jag och Nathalie stannade sedan i Pakse en natt da vi traffat en kille pa bussen som kande folk som var med i Coachsurfing, ni vet organisationen dar man sover graits hos folk? Grymt tankte vi och at mysig middag samt akte och kollade in lite vattenfall och landsbygd dagen efter pa motorcykel. Karin och Fanny drog vidare till VangViet med nattbussen (varsta lyxbussen for ovrigt, man fick en liten pase med vatten, kakor och mjolk!) Okej, sa ser laget ut nu i alla fall. Jag har en forkylning som inte vill ge med sig men hoppas pa att vara frisk i morgon och redo for nya aventyr da. Traffat massa trevliga manniskor som hjalper en och delar med sig av sina erfarenheter. Detta ar verkligen resande nar det ar som bast! Massa kramar, Rebecka

Vanlig syn, sjalva akte vi lite bekvamare...

Var balkong (lite romeo och julia, eller hur?) i Pnom Pehn.

Phnom Penh

Killing Fields

Sushibuffe for 8 dollar (!) men det var det vart...

Besok pa zoo

Frukost i Siem Reap

Phnom Penh

Angkor Wat

The countryside!

Hejsan hejsan!!

Jag (Nathalie), Karin och Rebecka har precis kommit tillbaka fran en helt jatteknapp vistelse ute pa den kambodijanska landsbygden. Vi bodde hos en killes familj som vi traffade pa vart hotell i stan. Tog oss dit pa tva mopeder (2 tim resvag) och gjorde oss snabbt hemmastadda! I byn fanns det otroligt manga barn som var helt fantastiska och alla manniskor dar var sa vanliga och tillmotesgaende. Under var resa dit kopte vi en bit ko, lite levrat blod och gronsaker till kvallens middag. Det blev supergott, Agogo och Sina (killarna fran hotellet) samt Agogos mamma lagade maten tillsammans med de andra som levde i byn! Nasta dag bar sig Sina ivag for att finna en hund. Planen var namligen (jag varnar kansliga lasare) att vi skulle "kill a dog and eat it". Han hittade en svart hund, vi fladde den, rokte den, styckade den och at den till lunch. Vi sparade inget at faglarna om man sager sa....tungan var seg och kottet var inte heller nagon hojdare tyvarr. det enda vi at var levern, den var god! Efter var "var misslyckade" delikatesslunch skulle vi bege oss ut och fiska for att fa ihop middagen. Men efter mycket talamod gav vi upp, ingen fisk! Som tur var hade Sina fortfarande hoppet uppe och ratt som det var hade han en stor fet padda pa kroken, alla blev glada, middagen var raddad! Jag slog ihjal den med en bambustock, vi styckade den, tomde den pa innehall, fladde den och slangde den i wokpannan, den var supergod! Efter mycket lek med barnen, konstiga upplevelser, marknader och hang i tradgarden ar vi nu tillbaka i staden, smutsiga och nojda over var lantliga tripp!

Imorgon bar det av norrut till en stad kallad Siem Riep dar det finns fantastiska tempel, platsen dar Tom Raider spelades in. Det ska tydligen vara en valdigt speciell plats!

Kramar fran Nathalie

Goa ganget!

Har roks middagen/hunden

Hej Kambodja

Nu har vi landat lite har i Kambodjas huvudstad Phnom Penh. Vi har alla blivit glatt overraskade over hur glada och underbara Khmerna ar. Kambodja ar ett fantastiskt land! De har helt klart gatt igenom mycke svarigheter men det ar svart att tanka sig sa darfor besokte vi "The killing fields" och en skola som anvands till konsentrationslager for bara trettio arsedan. Hemskt. Att inte varlden och utvecklingen kommit langre an sa..
Innan vi tog bussen over gransen fran Vietnam sa blev vi varnade for all oversvamning som ar har i Kambodja. Sag lite av det innan vi kom in i storstaden, som inte ar sa speciellt stor alls. For tillfallet OSREGNAR det har och oskar lite mysigt... Smatt oronbedovande!

Fran "The killing fields"

Oversvamning

Tillsammans me var tuk-tuk chaffis Agogo.

Ho Chi Minh City

// Fanny

Bloggtips

Om ni vill ha mer resande brudar att lasa om vill jag (Karin) tipsa om mina vanner Agnes och Pernillas blogg http://aussieandback.blogg.se/! De ar nu i Australien och har det fint :)

Fran Nha Trang till Saigon

Halli halla!

Nah Trang ar ocksa en stad praglad av turismen. Mitt i centrum ligger en jattelang sandstrand. Langs stranden finner man manga lyxhotell och restauranger. Staden i sig har inte sa mycket att erbjuda (enligt oss). Man kunde aka ut till olika oar men det var dyrt och det kandes inte sa kul. Rebecka och Karin valde att ta bussen till Saigon nasta morgon medans jag (Nathalie) och Fanny stannade till kvallen darpa. Vi har haft kaffeprovning, gatt langs stranden och kopt frukt, yoghurt och massa gott till frukost pa balkongen, mys!

Efter en natt pa buss utan somn var vi framme i Ho Chi Min City. En galen storstad innehallande hela 9 milj (!) mopeder! Nar eftermiddagstrafiken ar igang ar de breda vagarna och aven trottoarerna helt fulla med mopeder, det gick nastan inte att ta sig fram! Mitt i staden, nara vart hotell, finns en stor spark som vi nyss har varit i och fikat. Redan kl 6 pa morgonen ar den helt fullspackade med pigga vietnamser som tranar. Det ar bara att hoppa pa valfritt aerobics eller yoga pass! Har blandas gamlingar med ungdomar! Jag och Fanny hangde pa ett pass da vi kom med bussen igar morse, valdigt underhallande!

Igar var vi ute for att se hur nattlivet har verkar. Klubbarna ar manga och det ar billigt! Jag drack till och med Saigon ol (blev bjuden-darmed tvingad) aven fast jag inte ar nagon oldrickare. Den ar anda ganska lattdrucken och god, de andra gillar den! Jag, Fanny och Rebecka besokte aven ett museum om vietnamkriget igar. Det var valdigt intressant, speciellt da vi sett sa mycket har som praglats av kriget. Manga manniskor ar invalida och fysiskt handikappade pa grund av ett gift kallat Agent Orange. Detta gift sprutades ut i sjoar och pa akrar, nar man sedan ater det som odlas far man i sig giftet. Tyvarr finns giftet kvar aven idag och det kan spridas genom generationer.

Nu bar det ut pa stan igen, de andra hanger pa ett cafe. Manga kramar Nathalie

Stranden i Nah Trang

Vi gick in pa ett bageri fullt av fantastiska tartor. rena himmelriket tyckte jag! Undrar om dom ar gjorda av plast...

Utanfor krigsmuseumet

Annu en chill balkong on the topfloor :)

Bananerna ar sa billiga har sa om du vill kopa en sa skrattar dom at dig. Jag pratade med en vietnamesisk man om att jag var ledsen over att jag inte kunde kopa en banan, han forklarade situationen och gav mig fem stycken :)

Bilder fran de senaste dagarna...

Bussresa fran Hue till Hoi An, riktigt trevligt och bekvamt for en gangs skull.

Bergen moter havet, kritvit strand, helt fantastiskt!

Utsikt fran var balkong i Hoi An

Frukost pa balkongen, ett hart liv vi lever som backpackers alltsa

Stranden i Hoi An som vi cyklade till

Middag vid havet

12 timmar pa buss, ni forstar nog frustrationen.

Egna balkongen i Nha trang. 2,5 dollar natten for det har ar ju helt okej!!

Trappan upp till takvaningen till vanster, toaletten ar det vita rummet och dorren till vart rum till hoger.

Lite impulsivt biljard-spelande. Karin vann, men Fanny var anda snygg!
Nu ska vi ut och kolla Saigon, ha det fint! Rebecka

Hoi An och vidare...

Hej! Vi har nu kommit fram till Nha Trang efter att ha spenderat tre natter i Hoi An, som vi trivdes riktigt bra i. Vi hyrde cyklar en dag och cyklade ut till straden dar vi stannade ett tag for vattnet var underbart och det var soligt, nagot vi saknat ett tag! Vi shoppade en del i staden, basta shoppingen hittills (det fanns ju faktiskt nagot man kunde tanka sig att kopa liksom) och hittade bland annat en del fina skalar och askar som vi nog kommer att skicka hem sa smaningom eftersom att man ju inte kan bara runt pa hur mycket som helst. En av dagarna regnade det sjukt mycket, sa vi spenderade dagen pa ett franskt cafe dar de spelade Frank Sinatra och Edit Piaf hela dagarna och salde bade riktigt gott kaffe och crossianter. Pa kvallen blev overvaningen en salsaklubb typ, ganska konstigt men kul och supermysigt! Vi har tyvarr rakat ut for en del otrevliga manniskor nu, men vi fightas med dem och vinner oftast argumentationen for vi ar fyra mot en... I Hoi An fick vi ocksa mojlighet att sitta precis vid vattnet och ata en kvall, hur fint som helst och lika billigt som alltid sa klart. Det fanns en del marknader och stort utbud av skradderier. Vi unnade oss manikyr och  pedikyr (inte sa bra) ansiktsbehandlingar och massage (battre.) Tur att vi pysslade om oss sjalva lite, det skulle namligen behovas. Bussresan med nattbuss fran Hoi An till Nha Trang tog ca 12 timmar och var rena skrackupplevelsen for min del (Rebecka.) Jag sov precis vid bakre bussdorren och trots att vi den har gangen slapp galna vietnameser som skriker klockan sex pa morgonen och extrem dunkadunka-musik pa hogsta volym hela bussresan sa var bussen istallet hur konstig som helst och hoppade upp och ner konstant hela vagen med jamna brak och dan, det var som att aka pa ett rafflat chips och ner i underjorden pa samma gang. Plotsligt aker bakre bussdorren av ocksa och jag lag ca 1 timme bredvid ett stort hal dar det blaste in luft och vaskorna riskerade att ramla ut igenom. Killen bredvid mig fragade busschaufforen om det var normalt att dorren flyger av sadar i mitten av resan, och han verkade tycka att det inte var det minsta konstigt. De fixade till dorren vid nasta stopp som tur var...
Nu ar vi alltsa i Nha Trang som ar en stad kand for utbudet av goda skaldjursratter och strandlivet. Vi passade pa att bada direkt efter frukost. Nathalie och Fanny hittade varldens mysigaste stalle for 2,5 dollar natten, med egen stor takterass och balkong samt badrum pa utsidan. Datorn jag skriver pa ar lite arg, sa bilder kommer senare. Snart ska vi ut och kolla vad som hander i staden. Hoppas ni har det fint darhemma! Rebecka

Halong Bay

Annu en sen uppdatering.. I Halong Bay spenderade vi ett dygn pa en bat for ganska precis en vecka sedan skulle jag tro. Kanslan av att vara turist var uppenbar da vi slussades mellan aktiviteterna och sevardheterna.
Halong Bay betyder "Dar draken dyker mot havet" och bestar av hundratals oar med mangder av grottor. Vi var inne i en av dom och det var som att kliva in i en gigantisk sal. Sagolikt. Spoklikt.
I en av vikarna kastade vi ankar for natten dar gjorde vi vart forsta bad pa denna resa. Oljigt och smutsigt. Hojdpunken under trippen var nar vi fick chansen att paddla kajak kring en flytande fiskeby. Helt otroligt hur dom far allt att fungera i en by pa flottar.

// Fanny

Hue

Hejsan hejsan!

Vi ber om ursakt for lite seg uppdatering men vi har fullt upp! Efter Ninh Binh bar det av till Hue, en historisk stad som ar mycket praglad av vietnamkriget. Vi akte nattbuss dit vilket ar ett jattemysigt satt att resa! Forutom musiken som borjar spelas klockan halv sex (!) pa morgonen och alla Vietnameser som gapar och skriker! Det var iaf valdigt fint att aka in i staden for man kunde se sa mycket fin arkitektur. Husen var valdigt charmiga och speciella! Som tur var hade vi ocksa battre vader!

Efter mycket kamp hamnade vi till slut pa ett hotell och pa formiddagen bar det av pa en mopedtur med guid. Guiden var en knapp kille som agde hotellet. Ju langre tid vi spenderade med honom desto knappare blev han, men roligt var det! Vi akte ut pa landsbygden, sag vietnams aldsta pagoda (tempel) och fick se hur man forr i tiden gjorde rismjol. Vi at vietnamesisk pannkaka till lunch, friterad majs och ris/rismjol tillsammans med groddar, valdigt gott! En specielitet i Hue!

Snygga som fa och redo for en moppetur!

Utanfor Pagodan!

Ninh Binh

Hej hej pa dig min van!
Vi pa riceandnudels befinner oss nu i en mindre stad som heter Ninh Binh. Och har regnar det.... No more words needed typ. Efter Halong Bay (vi gor ett inlagg om det senare) tog vi vid kl 20 buss fran Hanoi och hit. Vi bor pa ett najs hotell for 5dollar/natt per person. Anledningen till varfor vi ville aka hit ar for att man kan hyra cyklar och cykla till ett fint stalle som heter Tam Coc, men eftersom det regnat bada dagarna har har vi inte gjort det, utan mest gatt runt pa stan eller myst pa hotellrummet med yatzy, kortspel och te. Ikvall tar vi nattbussen harifran till Hue som ar en storre stad dar det finns mer saker att se.

Har ar en bild fran var Power Walk igar! Vi hade suttit inne hela formiddagen och atit bade fruksot och lunch pa hotellet (eftersom der regnar) sa tillslut bestamde vi oss for att ga ut och ga vilket var jatte harligt! Vi bgick pa utan att veta vart vi skulle sa vi sag massa saker. Bl.a. ett tempel och en grupp vietnameser som tranade judo (eller natt) ute. Efter prommenaden kopte vi upp mat pa rummet och myste hela kvallen. Pa bilden hade vagen vi gick pa just tagit slut sa vi fick klattra over ett staket in pa okant omrade... damdamdaaaam.

Utanfor ett tempel hade dom byggt upp massa sota minivarldar.

Det ar Karin som skrivit detta inlagg! Nagan ville att vi skulle beratta vem som skriver :) Puss pa er

Bilder

Den har kvinnan gifte sig som sjuttonaring och fick sitt forsta barn vid 20

Snyggingar vid vattenfall forsta dagen i Sa Pa

Rebecka och Fanny tog en promenad nar vi hade eftermiddagen ledig forsta dagen. Traffade massa glada skolbarn i byn som ville att vi skulle stava vara namn pa engelska och lata som grisar.

Nathalie fick inte ut nagot salt ur karet da Rebecka tipsade om att "skaka sa kommer det tillslut jatte..." varpa locket pa saltkaret aker av och Nathalie far mer salt an hon kanske tankt sig... Frukosthumor!

Den andra vandringsdagen i Sa Pa var den basta!

Coola brudar. Till andra och tredje vandringdagen hade vi hyrt gummistovlar eftersom det var lite lerigt pa vissa stallen.

Cho! Var forsta guide. Hon var 18 ar och hade precis gift sig, forsta kvallen pa var home stay kom hennes man till stugan vi bodde i, de var jattegulliga tillsammans. Cho har haft tur eftersom hon sjalv kunde valja vilken man hon ville gifta sig med.

Bild fran var vandring, det fanns mycket risfalt.

Pg.a daligt vader blev resan till Halong Bay framskjuten en dag.
Idag har vi inte haft mycket att gora, sa vi satte oss pa ett cafe i centrala Hanoi.
Det var dyrare an vanligt da vi satt pa en internationell cafe-kedja; en cappucino kostade ca 15 kronor!! :O (och det var inte sa gott som det ser ut heller!)

15 kronor????!!!!!! Rena rama ranet... I morgon blir det Halong Bay! Hare gott haj!