Sa Pa

Hallâ hallâ!

Just nu ar vi uppe i norra vietnam, i en bergsstad kallad Sa Pa. Har bor flera inhemska etniska grupper, den storsta kallá Hmong och ar en gammal stam som finns pa fler platser i varlden. Kvinnorna bar speciella fargglada klader medans mannen ser ut som de fleste Vietnameser. De bor i byar runt om i bergen och forsorjer sig pa jordbruk och turism. Jag tror aven att de bedriver handel med deras handgjorda vaskor, sjalar, klader mm. Det ar genom handeln de lar sig prata engelska (de pratar mkt battre engelska an folket fran stan). 

Tyvarr har jag (Nathalie) blivit dalig (antagligen av maten). Darfor stannảr jag pa ett hotell medans de andra ar ute och vandrar i tre dagar. De kommer bo hemma hos folket har i deras byar, en natt hos var guide Chu. Jag ska kolla runt har i byn nar jag orkar. Det finns en fin sjo, kyrka, museeum och marknad att undersoka! Bâra att vâra har ar valdigt speciellt, allt ar valdigt vackert och tyvarr svart att fanga pa bild!



Karin mellan tva kvinnor pa var forsta tur. Hon ar ungefar dubbelt sa stor som dem...



Alla barn springer omkring i bergen. De flesta har endast t-shirt pa sig. Har leker tva barn, det ar svart att se pa bilden men precis vid kanten dảr de sitter ar det ett stup rakt ner, holl pa att skita ner mig nar jag sag dom!













Kommentarer
Postat av: Mamma Karin

Hej!



Det är så roligt att läsa er blogg. Jag märker att ni har helkoll på läget och känner mig helt trygg.



Natalie: sköt om dig- se till att dricka ordentligt: vätskeersättning om du har, coca-cola går också bra eller vad som helst. Drick lite och ofta. Försök peta i dig lite mat när du är bättre. Ris är skonsamt. Lite (en matsked räcker) men ofta!



Kram!



2011-09-28 @ 21:31:36
Postat av: Linda (Karin's mamma)

Hoppas ni är försiktiga! Det ser ut som ni hamnar i värsta regnvädret....

2011-09-29 @ 18:12:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0